Deze blogpost gaat in op de veelheid van features ( voorzieningen / faciliteiten) die door verhuurders worden aangeboden. Deze lijst helpt u bij het vaststellen van uw programma van eisen met betrekking tot het nieuw aan te huren kantoor- bedrijfspand. De uiteindelijke lijst met de door u gewenste faciliteiten helpt u en uw vastgoedadviseur bij de vaststelling of een pand geschikt is of niet. De praktijk wijst uit dat niet alle voorzieningen haalbaar zijn bij elk bedrijfspand, maar helpt u wel bij de rangordening ervan. Onderstaande lijst is zeker niet uitputtend, maar heeft als doel om u na te laten denken over wat voor u belangrijk is binnen en buiten het bedrijfspand.
Wat zijn de meest voorkomende faciliteiten van een bedrijfsruimte?
De meeste bedrijfspanden hebben vaak een aantal standaard faciliteiten je kunt hierbij denken aan:
Feature / inspiratielijst:
- Bemande receptie tijdens kantooruren
- Bewaking na kantooruren
- 24/7 toegang mogelijk
- Laad- en losruimte
- Gemeenschappelijke ontmoetingsruimte
- Restaurant en koffiebar
- Airconditioning, of topkoeling
- Internet: glasvezel, of volstaat koper?
- Mogelijkheid tot tijdelijk huren van extra vergaderfaciliteiten
- Voldoende parkeerplaatsen op eigen terrein
- Bereikbaarheid per OV
- Eigen lunchruimte, of gedeeld?
- Pantry of wil je zelf koken?
- Bewaking
- Schoonmaak, glasbewassing
- Afwalverwerking
- Aantal liften
- Aanwezigheid van dakterras
- Bepaal uitzicht (bv over water, stad, etc)
- Sportfaciliteiten
- Toiletten en doucheruimte
- Duurzaamheid gebouw, energielaber/ BREAM
- Eigen entree, of gedeeld?
- Kantoorpand wel of niet delen met andere bedrijven?
- Kantoorruimte voorzien van inbouwpakket, of alles zelf doen in casco ruimte
- Wel of geen eigen archiefruimte
Vincent Rondwijk
op 20 Aug 2019