Top 3 valkuilen bij het kiezen van een nieuw kantoor
07 april 2017 
in kantoor

Top 3 valkuilen bij het kiezen van een nieuw kantoor

Wanneer u het besluit heeft genomen om een nieuw kantoorpand te betrekken, betreedt u waarschijnlijk een geheel nieuwe markt met nieuwe spelers en regels. Ik ga er van uit dat het niet uw dagelijkse werkzaamheid is om leegstaande kantoorpanden aan een potentiële huurder te koppelen. In dat laatste geval bent u hoogstwaarschijnlijk zelf werkzaam in de vastgoedbranche en leest u deze tips om uw dienstverlening te verbeteren. Bent u daarentegen een ondernemer met de behoefte om een nieuw kantoorpand te betrekken, dan kan u met onderstaande tips uw voordeel doen. U doorloopt effectiever het proces van zoeken tot en met de verhuizing.

1. Onvoldoende Voorbereid

Het vinden van een nieuw kantoor klinkt eenvoudig, verkeerd aangepakt kan dit onnodig veel tijd en geld kosten. Middelen die beter renderen in uw eigen onderneming dan aan het rondstruinen op het internet en ongeschikte kantoorpanden te bezichtigen.

De eerste tip is dan ook om u goed voor te bereiden op een mogelijke verhuizing. Maak een vragenlijst voor uzelf waarin bijvoorbeeld de volgende zaken worden opgenomen: Welk type kantoorpand past het beste bij ons? Wat is het budget voor de huur en een eventuele verbouwing? Op welke locatie moet de nieuwe kantoorruimte zich bevinden? Wanneer u op dit moment in een huurpand zit is het bijzonder raadzaam om de opzegtermijn en expiratiedatum helder te hebben. Regelmatig komen wij in aanraking met bedrijven die ondanks hun eigen professionaliteit toch vergeten om op tijd op te zeggen.

De les hieruit is om uzelf de juiste vragen te stellen op juridisch, technisch, bouwkundig en commercieel gebied. Een gesprek met een onafhankelijk vastgoedadviseur helpt u bij het formaliseren van dergelijke zaken en beter voorbereid de zoektocht te beginnen.

2. Onbekendheid met de markt(spelers)

Een nieuwe kantoor zoeken is niet uw dagelijkse bezigheid. Op het internet vindt u na enig zoekwerk allerlei bedrijven die zich bezig houden met bijvoorbeeld kantoorpanden. Zo zijn er vastgoedeigenaren, vastgoedbeheerders, projectontwikkelaars, aannemers, verhuurders, bedrijfsmakelaars en vastgoedadviseurs. Maar wie is wie in de vastgoedinvesteringsketen en waar liggen de belangen?

Hier volgt nog een praktisch voorbeeld uit de praktijk waarbij een zakelijk huurder uiteindelijk een hoge prijs betaalt:

Een ICT ondernemer heeft besloten om een bezichtiging te gaan houden met de verhurend makelaar en de verhuurder van een kantoorpand. De ICT ondernemer heeft zich niet laten bijstaan door iemand die zijn belangen behartigt. Zonder dat hij zich er direct van bewust is wordt hij door twee vastgoedprofessionals door het pand geleid. Je zou kunnen zeggen dat de ondernemer 2-0 achterstaat. De ondernemer wordt erg enthousiast tijdens de bezichtiging en geeft duidelijke koopsignalen af aan de andere partijen. Hij vraagt aan de verhuurder welke huurvoorwaarden er van toepassing zijn. Deze meldt een 20% hogere huurprijs dan die in de projectinformatie staat beschreven. De ICT ondernemer accepteert het voorstel en tekent een huurovereenkomst voor een periode van vijf jaar.

Bovenstaande vinden wij nou zonde: zorg voor een level playing field en laat uzelf professioneel vertegenwoordigen. Los van het feit dat er om incentives gevraagd had kunnen worden, betekent 20% op een vijfjarige huurovereenkomst, een jaar huur te veel betaald. Bedenk eens in wat je kunt doen met een jaar huur: investeren in uw eigen onderneming / mensen bijvoorbeeld.

3. Kosten van de verhuizing worden onderschat

U heeft samen met een paar collega’s de plattegronden van de kantoorruimte ingedeeld. De huurovereenkomst is ondertekend door u en de verhuurder en de opleveringsdatum is vastgesteld. Er is een grove schatting gemaakt van de investeringen die gedaan moeten worden in vloer- wandbedekking en tussenwanden. Nu heeft u een paar offertes opgevraagd en de kosten vallen veel hoger uit dan u heeft begroot. Hoe kan je dit soort situatie nu voorkomen?

Wat wij vaak adviseren is het volgende: Voordat u de huurovereenkomst ondertekent, heeft u al een gesprek gehad met een bureau dat zich gespecialiseerd heeft in het verbouwen van bedrijfs- en kantoorpanden. Zo heeft u vooraf een veel realistischer beeld over de kosten die u eventueel nog moet maken voordat het kantoorpand aan u wordt opgeleverd. De kosten kan u dan meenemen in de verdere onderhandelingen met uw toekomstig verhuurder.

Conclusie

De conclusie is eigenlijk eenvoudig en gaat op bij veel projecten: Laat u vooraf goed informeren en bedenk vooraf goed wat voor u belangrijk is. Betrek uw eigen mensen vroegtijdig bij het proces en zorg voor expertise op de gebieden die niet uw dagelijkse werkzaamheden zijn.

Over de schrijver
Vincent Rondwijk
Door

Vincent Rondwijk

op 16 Apr 2021

Een goede voorbereiding is inderdaad een must. Zeker wanneer je op zoek bent naar een nieuw kantoor. Ga je in de toekomst uitbreiden of heb je andere plannen met je onderneming? Dan is het belangrijk om strategische keuzes te maken heb ik gemerkt.

Reactie plaatsen