Bedrijfspand Huren

Bedrijfspand huren

U wilt een bedrijfspand huren en wilt meer informatie over welke stappen hierbij te ondernemen, hoe te onderhandelen naar het beste resultaat, en bekijken wat de situatie is in de verschillende Nederlandse steden?


Hieronder vindt u een aantal artikelen gericht op bedrijfspand huren in de top 50 steden van Nederland.



1. Bedrijfspand Typen


Bedenk eerst welk type bedrijfspand op uw organisatie van toepassing is. Er zijn twee soorten bedrijfspanden: middenstandsbedrijfspanden en overige bedrijfspanden. Heeft u geen winkel of horecazaak, dan valt uw bedrijf automatisch onder 'overige bedrijfspanden'.


Je zit in dat geval niet vast aan een minimale of maximale huurperiode en kunt op ieder moment de huur laten ingaan. Als je de gewenste huurperiode niet schriftelijk laat vastleggen, wordt een huurovereenkomst aangegaan voor onbepaalde tijd. Ook over de huurprijs kunnen onderling afspraken worden gemaakt.



1.1 Middenstandsbedrijfspanden


Middenstandsbedrijfspanden zijn panden die voor het publiek toegankelijk zijn. Bijvoorbeeld winkels en horeca gelegenheden, garages, campings en hotels. U levert hier direct uw producten of diensten.



1.1.1 Wat zijn uw rechten?


Als huurder van een middenstandsbedrijfspand hebt u recht op huur- en huurprijsbescherming. U mag de ruimte 10 jaar gebruiken. Deze periode is verdeeld in 2 delen van 5 jaar. U kunt ook een kortere termijn overeenkomen.


De verhuurder mag de huur tussentijds niet verhogen. Behalve als u dat samen in het huurcontract hebt vastgelegd. Na 5 jaar kunt u met de verhuurder een nieuwe huurprijs afspreken. U kunt daarvoor bijvoorbeeld periodieke huurverhogingen afspreken op basis van de consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Voor de verhoging van de huurprijs is geen wettelijk maximum.



1.2 Overige bedrijfspanden


Overige bedrijfspanden zijn panden die niet onder middenstandsbedrijfspanden vallen. Hierbij kan u denken aan kantoren, fabrieken en pakhuizen.



1.2.1 Wat zijn uw rechten?


In tegenstelling tot middenstandsbedrijfspanden hebt u bij overige bedrijfspanden geen recht op huur- en huurprijsbescherming. U spreekt de huurprijs en huurprijsverhogingen onderling af. De jaarlijkse huurprijsverhoging voor woonruimten geldt niet voor bedrijfspanden.


Standaard is uw betalingstermijn ook uw opzegtermijn. Als u maandelijks huur betaalt, dan moet u ook minimaal een maand van tevoren de huur opzeggen. In het huurcontract kunt u een andere opzegtermijn afspreken.



1.3 Is uw pand een middenstandsbedrijfspand of niet?


In de praktijk blijkt het verschil soms moeilijk aan te tonen. In het uiterste geval beslist de rechter.



1.4 Belastingen


Huurt u een bedrijfspand? Dan kunt u de kosten die u maakt, aftrekken van de opbrengsten van uw onderneming. Bijvoorbeeld: energiekosten, schoonmaak kosten en inrichtingskosten.


Over de huurprijs hoeft u geen btw te betalen. Dit geldt zowel voor middenstandsbedrijfspanden als voor overige bedrijfsruimten. U kunt met de verhuurder afspreken dat hij wel btw in rekening brengt. Dit kan voor u als huurder voordelig zijn. U moet dan aan bepaalde voorwaarden voldoen.



2. Oppervlakte


Voordat u op zoek gaat naar een geschikt bedrijfspand of een onafhankelijke bedrijfsmakelaar inschakelt, moet u precies weten waarnaar u op zoek bent. Een goed startpunt hier in is de huidige grootte van uw organisatie en welke vooruitzichten u heeft voor uw bedrijf. Uw bedrijf mag nu nog misschien klein zijn, maar de kans bestaat dat u sneller doorgroeit dan verwacht.


Houd hier rekening mee bij het bepalen van de gewenste oppervlakteruimte. Het heeft weinig zin om met 10 personen in een pand voor vijftig man te gaan zitten, maar een ruimte enigszins 'op de groei' huren is een goede investering.


Welke vuistregel kunt u voor het huren van een bedrijfspand hanteren? Gemiddeld genomen dient u per kantoormedewerker uit te gaan van 15 tot 20 vierkante meter per kantoormedewerker. Dit metrage is inclusief entree, facilitaire voorzieningen en kantoorruimte.



3. Locatie


Ondernemers vinden de locatie van hun bedrijfspand vaak erg belangrijk: zij willen goed bereikbaar zijn en tegelijkertijd een visitekaartje afgeven aan hun doelgroep en klantenkring.


De sfeer van het bedrijfspand, maar ook de staat van het onderhoud speelt hierbij een belangrijke rol. Een statig herenhuis kan op het eerste gezicht prachtig zijn, maar met tochtige of gehorige werkruimtes maakt u niemand blij.


Vergeet ook niet te kijken naar parkeergelegenheid en nabijgelegen stations of bushaltes. Onthoud dat hoe beter de locatie is, des te hoger de huurprijs zal uitvallen.


Een meer voordelige optie is om uw bedrijf te vestigen in een bedrijvencentrum.


In dat geval houd je een eigen kantoorruimte, maar deelt u de kosten voor aanwezige faciliteiten - denk aan receptie, sanitair, schoonmaak - met andere huurders.


Er zijn online genoeg bronnen te vinden die u kunnen informeren over het beschikbare aanbod van bedrijfspand huren. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan Funda in Business. Een onafhankelijke bedrijfsmakelaar kan u echter attenderen op aanbod wat niet online te vinden is maar vanuit hun netwerk wordt aangeboden. Daarnaast kan de expertise die een bedrijfsmakelaar u ondersteunen in het vinden van de juiste locatie en u veel werk en tijd uit handen nemen door het proces van het vinden van een nieuw bedrijfspand huren op zich te nemen.



4. Gemeente


Zodra u het perfecte bedrijfspand gevonden heeft, doet u er verstandig om voor het afsluiten van het huurcontract contact op te nemen met de gemeente. Informeer naar de toekomstplannen, eventuele bestemmingswijzigingen, milieuvergunningen en check hoe het zit met eventuele schonegrondverklaringen. Indien u in de nabije toekomst te maken krijgt met wijzigingen kan dit belangrijke gevolgen hebben voor uw bedrijfsvoering.


Een onafhankelijke bedrijfsmakelaar zal deze zaken uit uw handen kunnen nemen zodat u zich kan focussen op het ontwikkelen van uw bedrijf.



5. Bedrijfspand huren, zelf doen of uitbesteden?


U kunt ervoor kiezen om de verhuizing zelf te regelen, maar het scheelt een hoop stress als u dit uitbesteedt en een vastgoedspecialist inschakelt. U hoeft uw werkzaamheden dan vaak maar kort te onderbreken want de hoeveelheid werk die komt kijken bij het gehele verhuizingstraject wordt vaak schromelijk onderschat. Een bedrijfsmakelaar ontzorgt u en zorg ervoor dat uw gehele verhuizing van A-Z geregeld is.



Algemene ontwikkelingen in de vastgoedmarkt


Het aantal transacties van bedrijfspanden in Nederland is de afgelopen jaren weer sterk wisselend toegenomen afhankelijk van de locatie. In de een aantal grote steden als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht is het aantal transacties in 2016 ten opzichte van 2015 en voorgaande jaren sterk gestegen. Of deze trend zal doorzetten is nog maar de vraag maar deze trend wordt zeker niet gedeeld in geheel Nederland.


In de onderstaande artikelen kunt u meer informatie vinden over de situatie van de vastgoed markt in de 50 grootste steden van Nederland.


 
Reactie plaatsen