Welke voorzieningen wil ik in mijn bedrijfspand?

Deze blogpost gaat in op de veelheid van features ( voorzieningen / faciliteiten) die door verhuurders worden aangeboden. Deze lijst helpt u bij het vaststellen van uw programma van eisen met betrekking tot het nieuw aan te huren kantoor- bedrijfspand. De uiteindelijke lijst met de door u gewenste faciliteiten helpt u en uw vastgoedadviseur bij de vaststelling of een pand geschikt is of niet. De praktijk wijst uit dat niet alle voorzieningen haalbaar zijn bij elk bedrijfspand, maar helpt u wel bij de rangordening ervan. Onderstaande lijst is zeker niet uitputtend, maar heeft als doel om u na te laten denken over wat voor u belangrijk is binnen en buiten het bedrijfspand.

Wat zijn de meest voorkomende faciliteiten van een bedrijfsruimte?

De meeste bedrijfspanden hebben vaak een aantal standaard faciliteiten je kunt hierbij denken aan:

Feature / inspiratielijst:

  • Bemande receptie tijdens kantooruren
  • Bewaking na kantooruren
  • 24/7 toegang mogelijk
  • Laad- en losruimte
  • Gemeenschappelijke ontmoetingsruimte
  • Restaurant en koffiebar
  • Airconditioning, of topkoeling
  • Internet: glasvezel, of volstaat koper?
  • Mogelijkheid tot tijdelijk huren van extra vergaderfaciliteiten
  • Voldoende parkeerplaatsen op eigen terrein
  • Bereikbaarheid per OV
  • Eigen lunchruimte, of gedeeld?
  • Pantry of wil je zelf koken?
  • Bewaking
  • Schoonmaak, glasbewassing
  • Afwalverwerking
  • Aantal liften
  • Aanwezigheid van dakterras
  • Bepaal uitzicht (bv over water, stad, etc)
  • Sportfaciliteiten
  • Toiletten en doucheruimte
  • Duurzaamheid gebouw, energielaber/ BREAM
  • Eigen entree, of gedeeld?
  • Kantoorpand wel of niet delen met andere bedrijven?
  • Kantoorruimte voorzien van inbouwpakket, of alles zelf doen in casco ruimte
  • Wel of geen eigen archiefruimte